tirsdag 30. august 2016

Plommesyltetøy

Torsdag hadde Iben plukket plommer i hagen hos bestemor og bestefar. Men siden hun er mer glad i å plukke enn å spise ble det litt for mange for meg å spise opp (Askil er fruktskeptikker). Så ble det kokt syltetøy i stedet! Jeg renset plommene og brukte en del sukker til to deler plommer. Jeg hadde en halv vaniljestang liggende, så den ble skrapt ut og fikk koke sammen med frukten (bare husk å fiske den ut). Jeg kokte opp under omrøring og lot det småputre i 40 minutter før jeg tok en stamper for å gjevne ut de største bitene. 
Veldig god på rista brød med skikkelig smør!

4 kommentarer:

  1. jeg elsker plommeslyltetøy! Og plommer for den saks skyld, så hos meg er det aldri plommer til overs til syltetøyet :D

    SvarSlett
  2. Å, så godt det ser ut! Takk for oppskrift, jeg har lagret den :)

    SvarSlett
  3. Yum! It looks beautiful and I'm sure it tastes delicious. This is making me wish I had a plum tree!

    SvarSlett
  4. Du har alltid så fine bilder og så god stemning, her og på Instagram. Men jeg får ikke opp bildene dine lenger på Instagram?

    SvarSlett