fredag 22. januar 2016

Å pakke for to

Da jeg gikk gravid med Iben ble jeg forespeilet fødsel allerede fra uke 33, så "fødebagen" var lenge en stabel med noen bodyer i størrelse 44, 46 og 50, sokker og noen truser til meg.
Med andre ord: ikke så veldig gjennomtenkt. 
Det at jeg var innlagt fra mandag morgen til vi dro hjem med Iben fredag ettermiddag førte til at jeg trengte litt ekstra klær og underholdning.
Denne gangen har jeg vært så heldig å få ruge lenge og ha tid til å strikke, sy, og tenke gjennom hva jeg vil ha med sykehuset. Siden vi også har lengre vei til sykehuset er det ikke bare å stikke hjem å hente noe man mangler.

Det er naturligvis opp til en selv hva man synes er viktig å ha med, men dette er hva jeg tar med denne gangen, etter erfaringer fra da Iben ble født og etter å ha lest hva andre har brukt.
Mine ting:
- to par ammeinnlegg i ull; jeg har også noen engangs på lur
- en tynn morgenkåpe
- hårstrikk og rikelig med klemmer; glemmer aldri "bollen" jordmor satte opp håret mitt i som kun falt ned og irriterte noe grådig
- ull-underbukse til å ha utenpå de lekre bleietrusene man får etter fødselen
- Birkenstock eller andre tøfler man kan tørke av
- løse og behagelige topper og bukser 
- en lang cardigan i ull 
- tynne ullsokker
- ammebh; jeg har gått for en type uten bøyle
- toalettsaker; tannkost, deodorant, ekstra deilig dusjesåpe/kroppskrem, leppomade og fuktighetskrem (føler det alltid er så tørr luft på sykehus) og andre ting man trenger for noen dager
- ett par mammatruser om man blør mindre og kun trenger å bruke nattbind

Ting til lillesøster: 
- mjuke omslagsbodyer; jeg synes de omslagsjakkene de hadde på barsel var altfor stive mot den sarte babyhuden
- mjuke sokker og bukser i bomull; vi ventet noen dager med å bruke ull rett på huden
- smokk om man ønsker å gi det
- elastisk bæresjal; Iben likte ikke å ligge i sengen med hjul, så da ble det vanskelig å gå på do eller hente mat siden Askil ikke var der, så sjalet blir godt å ha på lur
- klær til hjemreisen; siden vi skal kjøre et stykke er det viktig med noe som ikke blir for varmt eller kaldt. Da blir det et ullsett innerst og en ullbukse. Jeg har strikket Olivias omslagsjakke, en hjelmlue og votter som skal brukes med et godt teppe. Om det blir skikkelig kaldt har jeg med en kjøredress fra Zara

Ting til far:
Her varierer det veldig mellom fødeavdelingene. Noen sender far hjem midt på natten så kjapt mor har fått hvilepuls igjen, enkelte får familierom og blir noen dager. 
Askil hadde pakket litt til seg selv når Iben ble født, men ble dessverre sendt hjem noen timer etterpå. 
Men vi håper på et kjekkere opphold denne gangen og han tar med det han trenger i en egen bag. Det er også lurt å pakke litt mat og drikke til far, siden enkelte kan være strenge på at maten er kun til mor og det frister lite med kioskpølse eller å ta seg en tur på matbutikken mens mor føder.

Annet:
- kamera, lader og evnt ekstra objektiv; jeg er så glad jeg har skikkelige bilder fra Ibens første timer og ikke bare mobilbilder
- lader til telefon
- helsekortet og evnt følgebrev; jeg har det alltid i samme veske som lommeboka så jeg sikker på at det blir med

Så her er min fødebag! 

2 kommentarer:

  1. Takk for gode tips! Ting til far har jeg ikke sett anbefalt noe sted før, det var veldig lurt :) Man vet jo aldri om de har dobbeltrom så far får bli, men selve fødslen kan jo også ta sin tid.

    SvarSlett
  2. Jeg hadde med babyredet på sykehuset, og den brukte vi veldig mye. Raska den med på tur ut døra, og sååå glad den ble med.

    SvarSlett