lørdag 21. november 2015

Sy om: Luciakjole

 Endelig er syrommet i bruk! Fredag fant jeg fram et bomkjøp av en nattkjole som har ligget ubrukt siden den ble kjøpt. Siden Iben etter all sannsynlighet er blitt for stor for den kjolen hun har brukt de siste to årene var det lett å bestemme seg for hva som skulle syes.
Den store fordelen med å sy om voksenklær til barneplagg er at mengden stoff ofte blir bra. 
Jeg klippet først av den nederste delen i passende lengde til Iben (ikke fotsid, men midt på leggen), midtpartiet ble til ermene og jeg beholdt blondestykket i front. Ermene fikk litt strikk i mansjetten og strikk i livet for bedre passform. i nakken sydde jeg en liten åpning som lukkes med trykkknapp. 
Så med et rødt silkebånd i livet, hvite strømpebukser og glitter i håret blir hun klar for Lucia!
Jeg ble veldig fornøyd med det endelige resultatet og Iben pekte med et stort smil; "Er den min?". Ibens barnehage har fast tradisjon at de går ned på sjukeheimen om morgenen, går Luciatog og synger for de eldre. Utrolig koselig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar