mandag 12. oktober 2015

Platedate

Hver fredag i Kulturhuset på P2 møtes to kjente mennesker til en uhøytidelig platedate. De snakker om musikk som har formet og inspirert dem. Jeg synes det er så fint å høre historiene bak valgene og her er hva jeg ville svart om jeg hadde deltatt! (alt er linker til Youtube-videoer)

Musikalsk gave: The Bird and the Bee: "Heard it on the radio"
I perioder har jeg delt en sang hver fredag på bloggen for å få i gang den gode fredagspeppen. Siden mandager også trenger litt pepp vil jeg dele denne herlige låta som ofte gir meg lyst til å få opp farten og komme i gang!
*
Musikalsk oppvåkning: Røyksopp: "Sparks"
Da jeg flyttet til Bergen som 17-åring var jeg så heldig å flytte inn i et kollektiv med flere musikkglade jenter og omgikk et guttekollektiv med en stue full i vinylplater. Jeg begynte å tilbringe mer tid i musikkavdelingen på biblioteket og begynte å gå på konserter. Røyksopp hadde nettopp gitt ut Melody A.M og dette var et nytt lydbilde for meg. Jeg husker jeg ofte gikk rundt med i gatene denne sangen i diskmannen(!) og følte meg voksen og kunstnerisk.
*
Flaueste øyeblikk: Backstreet Boys: "Get down"
Det var sommeren 1996 og mitt gryende tenåringshjerte hadde oppdaget Backstreet Boys. Jeg kunne ikke bestemme meg om det var Nick Carter eller Kevin Richardson jeg elsker høyest. Bestevenninnen min elsket A.J så da var det greit å fortsette vennskapet. Denne låta ble spilt til det plagsomme i følge mamma. Men det toppet seg en dag hun hadde besøk ute i hagen av en tidligere kollega som var på sommertur. Jeg var opp på rommet mitt med musikk på full guffe, syngende og dansende (det var viktig å kunne de samme stegene som i videoene) uten å tenke på at dette hørtes ganske godt ut i hagen. Da kommer det fra den lune totningen Tore; "det er en kassett je itte ska kjøpe". Når mamma gjenfortalte dette etterpå hadde jeg mest lyst å synke i bakken.
*
Får meg til å gråte: The Duke and The King: "Shine on you"
Da Iben var noen dager gammel skulle vi tilbake til Kvinneklinikken for den obligatoriske vektkontrollen. I god tro om at ammingen fungerte ble jeg knust og lamslått da det viste seg at Iben ikke tok brystet godt nok, hadde gått svært mye ned i fødselsvekt og vi måtte bli re-innlagt for å gi henne en fetekur. 
Og ikke minst for å vise meg ammeteknikker (noe som i ettertid oppleves svært bittert hos meg, fordi det var jo denne hjelpen jeg burde fått før vi dro hjem). 
Jeg hadde vært oppløst i tårer fra sekundet jordmoren sa vi ikke kunne dra hjem til Askil skulle dra tilbake til byen sent om kvelden. Iben og jeg hadde fått enerom og hun sov godt pakket inn i dynen. Jeg husker jeg gikk til vasken, tok kaldt vann i ansiktet og bestemte meg for å forsøke brystpumpen barnepleieren hadde trillet inn. Jeg følte stillheten var overveldende og fant fram en sang vi hadde hørt på hjemme de siste dagene. Det senket seg en ro over meg og jeg bestemte meg for at dette ikke var min feil og at dette skulle gå bra. 
Så der satt jeg med dobbel brystpumpe og tårer trillende langs fjeset. Men vi fikk dra hjem dagen etter.
*
Største musikalske øyeblikk: She & Him: Please, please, please let me get what I want
Musikk har vært viktig hele veien, spesielt etter Askil kom inn i livet mitt med sin store vinylsamling og nye artister jeg har oppdaget via han. Dette er sangen vi hadde som brudevals for et år siden og det er nok vårt største musikalske øyeblikk sammen. Vår første offentlige dans som gift, foran våre gode venner og familie og til ei låt vi begge er glade i.

8 kommentarer:

  1. Å, for et fint innlegg, Ingvild! Er det lov å låne ideen? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvfølgelig! Gleder meg til å høre hvilke sanger du forteller om :)

      Slett
  2. Smiler og blir samstundes litt rørt av dette innlegget! :) Musikk er noko eg verkeleg ikkje ville vore utan!

    SvarSlett
  3. For et fint innlegg! Det hender jeg drar fra jobb litt tidlig på fredager, og da hører jeg på Platedate i bilen på vei hjem. Bortsett fra Backstreet Boys, kjenner jeg ikke til de andre (i alle fall ikke i de versjonene), så nå skal jeg sjekke de ut i Spotify :) Takk for tips!

    SvarSlett
  4. Hei! Kulturhuset her! Vi ble så inspirert av innlegget ditt at vi har bestemt oss for å lage "folkets" platedate. Før jul inviterer vi lyttere til å sende inn sine musikkønsker og historien bak ønsket. Vi trekker et par vinnere og inviterer disse til platedate på direkten i Kulturhuset en av de siste fredagene før jul. Følg oss gjerne på twitter (https://twitter.com/Kulturhuset_NRK) eller Facebook (NRK kultur), der blir det mer info når vi setter i gang. Igjen: takk for inspirasjon! Vennlig hilsen Elisabet Davidsen i Kulturhuset, NRK P2.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, så kjekt!

      Platedate er et av høydepunktene i radiouka! :D

      Slett