torsdag 14. mai 2015

Årets bunad

Jeg var tidlig ute med årets bunadprosjekt og ble veldig fornøyd med resultatet, men glemt å ta skikkelige bilder av den. Den har allerede vært i bruk i konfirmasjon til kusine T i Trondheim for to uker siden. 
Og nå er den klar for 17.mai på søndag!
Selv om denne bunaden hadde mer eksklusive materialer enn fjorårets er det fortsatt en veldig rimelig bunad. Søljen er fra min barndom og skjorta fant jeg pent brukt på Fretex. 
 Framgangsmåten var lik i år også, men denne gangen med fôr i vesten som jeg "quilta" og jeg sydde hekter i fronten slik at den var lettere å få på; inspirert av den fine bunaden Ingvild Ullstrikk sydde til sin IbenBeltet festes med to hekter i siden og skjuler overgangen mellom stakk og vest
Forhåpentligvis passer denne neste år, siden den er lettere å få på enn den jeg lagde i fjor. Hvis ikke er det lett å lage en til, veldig kjekt prosjekt og få ting slår stoltheten av å se en unge som løpet rundt i finstas laget av deg selv.

4 kommentarer:

  1. Heilt nydeleg! Veldig fint med dei mørkeblå nyansane saman med gullborden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Silje!
      Ja, blått og gull sammen blir ganske fint synes jeg :D

      Slett
  2. Så utrolig fin! Jeg blir så imponert! Jeg kan knapt sy sammen to stoffbiter, liksom, og her syr du en bunad. Hjelpes, imponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida!
      Men man kan komme langt bare med to stoffbiter også! Det er bare å sy og øve seg :)

      Slett