lørdag 18. april 2015

Kool med solbrille

Plutselig har vårsola dukket opp og det er så herlig! Ibens gamle solbriller med strikk bak hadde blitt for små, ikke rart siden de ble kjøpt når hun var 9 måneder.
Etter barnehagen i går tok vi oss en liten runde for å finne et nytt par. 
Men det ble ikke så lett. Ihvertfall ikke når man vil ha helt enkle, fine solbriller uten dill og dall. Slik som i de fleste butikker til barn kan man dele en linje mellom gutt/jenteavdelingen. 
Brillene var enten fulle i glitter, hjerter, Hello Kitty eller med flammer, fotballer eller dødninghoder. De som var uten mønster var enten rosa eller lyseblå. Eller så var det skjøre versjoner av voksenbriller. Iben viste heller ikke noen entusiasme for dem.
Redningen fant vi på Polaren O.Pyret, der hadde de to typer, en med strikk, en uten. 
Sorte og uten dekor. Iben ville ha de med en gang.
Slik som Ine skrev her er det viktig å ikke sette merkelapp på kjønn gjennom påkledning. For det handler om noe så praktisk som sko eller solbriller, de har en funksjon.
Iben har klær som både er rosa og leker man gjerne kaller "jenteleker". Hun elsker også fargen blå, Brannmann Sam og skal ha seg frabedt å ha pynt i håret. Hun kommer ikke til å få nei når hun oppdager andre figurer eller klær med prinsesser og glitter. Men jeg vil at det skal være hennes ønske, ikke at hun får de fordi hun er jente.
Egentlig skrev jeg dette innlegget for å vise fram ei kul jente i nye briller, men det ble noe helt annet. 
Kanskje fordi jeg ble skuffet igjen, sist jeg skulle kjøpe solbriller var det første spørsmålet i butikken; "til gutt eller jente?".

6 kommentarer:

  1. Iben er jo bare verdens kuleste kid! Elsker antrekket hennes her, en sånn genser ønsker jeg meg også!

    Jeg tror egentlig at man får barn som ligner på en selv; hvis man er en mamma som gjør et stort nummer ut av det å dolle opp en datter med høye hæler, tyll og prinsesser fra begynnelsen av, så vil jo dette påvirke jenta. Synes i alle fall at det er ganske lett å se hvilke barn og foreldre som "hører sammen" bare ved å se på hvilke klær de har på seg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det er mye i det du skriver!
      Iben har blitt ganske så bestemt når det gjelder klær, heldigvis virker hun fornøyd med det hun har i skapet :D

      Slett
  2. Tusen takk for supert solbrille tips!

    SvarSlett
  3. Jeg elsker PoP! Fargene de bruker, og at nærmest alle klærene kan brukes på både gutt og jente, uten å måtte tenke på at det er "guttefarge" eller "jentefarge". Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har veldig lett for å kle mini i blått, men jeg er veldig glad i blå, så det handler ikke om at det er en "guttefarge". Er vi i butikken, og han har lyst på en leke, så får han den, om det er en dukke eller en bil :) Han har flere rosa bamser, og dukker, her hjemme (den første bamsen/dukken han valgte ut selv, var en av de dukkene de har på Ikea).
    Han har nettopp arvet en rosa Hello Kitty dukkeseng av tremenningen sin, den kommer jeg nok til å male, men ikke i blått ;)

    Men, ja - jeg er enig med Anaruh over! Iben er kul! Elsker stilen hennes (din) - og solbrillene så jo veldig godt mottatt ut :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har så mye flott!

      Hun er en bestemt dame, heldigvis har like smak enn så lenge :D

      Slett