tirsdag 10. mars 2015

Viktig melding, lytt på radio!

Når jeg sitter hjemme å jobber har jeg radioen på hele dagen. Jeg er avhengig av snakke radio, om jeg hører på musikk sporer jeg av og synger med! Så her er mine favorittprogrammer å ha i bakgrunnen på hjemmekontoret:
Språkteigen: et av mine favorittprogram, utrolig lærerikt, gøy om man er opptatt av språk og historien bak uttrykk og navn.

Studio Sokrates: jazz og filosofi. Som regel hører jeg sendingen på lørdager, men kan fint høre flere ganger. Og jeg kunne lyttet til Knut Borge dagen lang.

Kulturnytt: hører på mens jeg spiser frokost (eller har en kaffipause om dagen har startet tidligere). Fredagspanelet  som diskuterer ukas hendelser er en favoritt!

Norge i hundre: serie som tar for seg store hendelser fra 1905 og framover. Spiller også gamle radioreklamer.

Kulturhuset: jeg går som regel glipp av del 2 fordi jeg henter Iben i barnehagen, da hører jeg ferdig dagen etterpå.

Abels tårn: Naturvitenskap er ikke min sterkeste side, men føler jeg blir klokere av å lytte til Abels tårn
Og jeg har en liste på spotify som jeg bruker nå jeg har en pause, bretter tøy eller lager meg mat. Noen flaue sanger og annet fint

Hva hører du på?

20 kommentarer:

  1. Kultutnytt i bilen på vei til jobb! Og helt enig - Fredagspanelet er ukas høydepunkt! Jeg får som oftes med meg reklamen for dagens Ekko, og synes ofte det høres spennende ut, men er på jobb når det går, og har ikke helt klart å finne tid til å høre det senere, med mindret temaet er spesielt interessant. Noen ganger er Salongen veldig bra, og så synes jeg Diktafon ofte har veldig beroligende lesning (lytting for min del) om kveldene. Hvis jeg hører på snakkeradio, er det alltid P2. Musikk får jeg fra Spotify eller NRK klassisk, og så er jeg jo en stor tilhenger av lydbok mens jeg gjør ting som ikke krever hjernekapasitet (husarbeid, gåturer, jobbpendling de dagene jeg ikke rekker Kulturnytt osv)

    Takk for tips om Studio Sokrates. Har hørt på det litt innimellom når tilfeldighetene har villet det sånn, men en dag skal jeg sette meg ned å bare lytte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Studio Sokrates er så behagelig :)

      Slett
  2. Takk for mange fine tips! Hørte mye på Ekko i høst, men nå har jeg hørt veldig lite på radio de siste månedene. Hører på Popquiz på lørdager, men ellers hører jeg fint lite. Satte på Språkteigen nå, gleder meg til å høre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, Språkteigen er min store favoritt :)

      Slett
  3. Vi har nøyaktig samme favoritter, Ingvild! Radio er gull verdt når man jobber hjemmefra, så føles det ikke så ensomt på lange dager. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, så gøy! Ja, det er fint å ha i bakgrunnen og føle at tiden går. Er det helt stille får jeg litt klaus :)

      Slett
  4. ekko er storfavoritten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hører Ekko innimellom, hører reprisen :)

      Slett
  5. Radio er et must her også! Men jeg hører gjerne på kanaler med klassisk musikk og lite reklame, da fungerer jeg bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fordelen med NRK, ingen reklame ;)

      Slett
  6. Lønsj på P1! Beste.

    SvarSlett
  7. Jeg jobber i et kontor med åpent landskap og der blir ofte spotify redningen for å stenge ute støy. Blir også ofte avbrutt, slik at snakkeprogram desverre blir for oppstykket og usammenhengende. Tror jeg må gi radio en ny sjanse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skjønner jeg at musikk er bedre! :)

      Slett
  8. Eg er så enig! Eg høyrar alltid på musikk medan eg jobber, og har i det siste oppdaga radioens fantastiske verden. Vart så inspirert av ei av beboerne på jobb som høyrar på radio heile tida (og som den pensjonisten eg er, har mykje til felles med). Syntes det virket så koseleg å lytte så mykje til radio, så no står den på nesten heile dagen. Koseleg med fine program og fin musikk. Ei fin rutine. Eg er veldig glad i klassisk musikk, så nrk klassisk står oftest på medan eg held på med skuleoppgåva. Skal sjekke ut nokre av programma du nevner som eg ikkje har lytte til før, takk for tips! Radio <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhja, mine besteforeldre har alltid hørt mye på radio. Særlig til aktiviteter, eller "musikk til arbeidet" som de sa :)

      Slett
  9. Radio er kjempekoselig, jeg bruker alltid å høre radio på bussen, og gjerne imens jeg leser. Ser likevel du nevner mange programmer jeg ikke har hørt om som virker spennende - må sjekkes ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Når jeg tok bussen til skolen jeg jobbet på hadde jeg en halvtime med uavbrutt radiotid, veldig fint :)

      Slett
  10. syster mi karen (med sørlandsdialekt) har teaterprat på båe kulturnytt og kulturhus! :) så du har sikkert høyrt ho.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, da skal jeg lytte ekstra godt etter neste gang! :)

      Slett