lørdag 28. mars 2015

| svar på spørsmål del 2 |

Hvilke blogger leser du selv? Hva er dine favorittbøker?
Jeg leser mange, men må bli mye flinkere til å kommentere tilbake (leser ofte på iPhone men det blir tull når jeg prøver å kommentere). 
Tilfeldig nevnt; Hei AstridKoffeineUllstrikkTusen og en hattUnadostresPudderskyListebloggen og mange, mange flere! 
Favorittbøker, se svar i innlegg nr 1!
*
Vil gjerne høre om drømmejobben, favorittklær til Iben og om tips til bær/grønnsaker man kan dyrke selv. Liker veldig godt bloggen din, fine innlegg og nydelige bilder!! Du er flink :-)
Tusen takk for det! 
Drømmejobben må en være en kombinasjon av søm, kreativitet, mat, kaffe, gjenbruk, barns glede og skriving. Jeg er veldig glad i å jobbe med barn og planen er å fortsette med det når vi bor på Dale. Men også ha tid til mine prosjekter som jeg håper å sette ut i verden!
Iben er en trøye og tights-jente etter eget ønske, hun har begynt å si nei om det er noe hun ikke vil ha på seg og går selv i klesskapet. Jeg liker å kle henne praktisk for barnehagedagen; lag på lag, mjukt og behagelig. Av farger blir det mye lilla, grått, blått (Ibens favoritt) og gammelrosa. Jeg synes Noa Noa har flotte bomullstrøyer og bukser, de har holdt seg veldig godt i vask og er fine uten å være sukkersøte. Ellers er det mye hjemmesydd og bruktfunn. Etter jeg begynte å strikke har det blitt en del på Iben, enkel vest fra Pickels er en favoritt til barnehagen. Jeg har ikke så grønne fingre, men håper å ha noen bærbusker og urtepotter når vi får vårt nye hjem!
Jeg blir veldig glad om du vil dele noen fototips. Bildene dine er utrolig fine og stemningsfulle.
Tusen takk! Jeg kan skuffende lite om teknikk, lukkertid og slikt. Men jeg er opptatt av å bruke naturlig lys, gå tett på og se utsnittet. jeg har begynt å bruke et annet objektiv de siste ukene og synes bildene blir mye bedre!
*
Hva er en perfekt dag for deg? Både med og uten Iben ;-)
Med Iben hadde vi startet dagen med å slumre i sengen, en god frokost og henge i pysjen begge to. Så kler vi på oss og går ut en tur, gjerne stoppe på lekeplassen. Vi handler varme fiskekaker til lunsj og hun sovner godt etterpå (og jeg burde også legge meg). Etter sovingen lager vi kafé og hun får servere meg. Huset ser sikkert ut som en tornado har gått igjennom men vi storkoser oss!
Uten Iben: våkne av seg selv i en seng på favoritthotellet, lang frokost med aviser og masse kaffe, se en utstilling eller møte venner på kafé, kanskje titte litt i butikker? Eller gå en lang tur i en bydel jeg ikke har vært i på lenge med en podcast på øret!
Hei Ingvild! Her kommer "et knippe" spørsmål jeg vil høre dine svar på... hihi :) Hvor finner du motivasjon til å gjøre ting du i utgangspunktet ikke gleder deg til? Har du tips til å takle store utfordringer i livet, f.eks. viktige valg som utdannelse, jobb, bosted og tidsprioriteringer osv....? Hva tenker du på som ekte kjærlighet? Er det noe man bør vente på eller søke (hvordan)? Hvis du skulle gi ett råd til en stor gruppe mennesker, hva ville det være? Takk for inspirasjon gjennom innsikt i dine hverdagsgleder, du har en veldig koselig blogg!
Tusen takk for fine ord! 
Noe det første jeg gjør når jeg gruer meg eller tviler er å sette opp en for/mot liste, ofte hjelper det å se bekymringene svart på hvitt. Og si til seg selv at om man ikke vil dette, så er det lov å ombestemme seg når man har prøvd.
Jeg er en tilhenger av å følge magefølelsen!
Ekte kjærlighet for meg er når den ikke føles som en kamp, når man føler man kan være seg uten å være redd for at andre skal forlate deg. 
Vente på eller søke etter, det er ikke lett å svare på. Kjærligheten kan dukke opp over alt!
Et råd til en stor gruppe mennesker; vær rause!
Hva er hverdagslykke for deg? Er det noe spesielt du gjør for å føle deg bedre når du har en litt slitsom dag? Har du tips til andre over fine ting som gir deg glede i hverdagen? Hva gir deg energi?
Å kunne ta seg tid til å drikke en kopp kaffe ute å stresse, (jeg føler jeg er veldig privilegert som kan styre dagene mine selv), kjøpe en bukett blomster, ta på jåle-parfymen på en vanlig onsdag, sette på en plate man ikke har hørt på flere år, rent sengetøy, å høre bestemors glade stemme når jeg ringer for å si god helg.
Om jeg har en røff dag synes jeg det hjelper å gå en tur med musikk på øret, helst en oppoverbakke. Da føler jeg at det som tynger meg ligger igjen når jeg har nådd toppen.

*
Har du noen raske og sunne middagsoppskrifter til en familie i tidsklemma? Gjerne mat som kan lages klart kvelden i forveien...
En av være favoritter her er fiskekakepanne med fullkornspasta og yoghurtdressing. 
Pastaen kan kokes dagen før, fiskekakene kuttes i terninger, kutt opp gulrot, sukkererter og vårløk og stek sammen med pastaen. Ha litt revet agurk, salt og pepper i yoghurten. 
Ellers pleier våre middager å være klare på 15 minutter, jeg skal begynne å dele flere oppskrifter om ønskelig!
*
Hva er ditt beste hverdagsglamour-tips?
Ta på en fin neglelakk, litt rød lepestift og kjøpe med en kaffi i papp før man skal hente i barnehagen. 
Jeg skal gifte meg i sommer, og vil gjerne ha bryllupstips! Jeg synes den store pinterest- og bloggeverdenen gjør det litt vanskelig å planlegge bryllup – alt ser så perfekt og strømlinjeformet ut der ute, og jeg kjenner at jeg fort kan miste oss selv av syne oppi den jungelen der. Og så tenker jeg ofte: oi, forventer gjestene DET? Hjelp. 
Hvordan syntes du selv det var å planlegge bryllup?
Visste du godt hvordan du ville ha det, og ble det slik du tenkte?

Hva er det beste minnet ditt fra dagen? 
Jeg brukte også Pinterest når jeg (kremt, vi) planla bryllupet, det var mye overdådig og voldsomt der. 
Men også fine detaljer man kan bruke på en personlig måte. 
Lister er viktig og husk å takke ja til de som tilbyr seg å hjelpe. Vi var heldige som brukte et lokale som stod for pynting, borddekking og mat; vi gav en liste over hvordan vi ville ha det og det så fantstisk ut. Jeg hadde en klar plan; avslappet, god mat og drikke, glede og varme. Og det følte jeg dagen ble! 
Mitt beste minne er når dørene i Storsalen åpnet seg og onkel og jeg gikk inn. Da så jeg alle smilene og kjente gleden fra gode venner og famile strømme mot meg og tenkte : 
NÅ SKJER DET!

2 kommentarer: