fredag 27. mars 2015

| svar på spørsmål del 1 |

Planlegger barn i framtida, men har du tankar man kan tenke så det blir litt mindre skummelt heile den ansvars-rollen man får? Å ha en bebis virkar som det hyggeligaste i verden, men det er så vanvittig å tenke på at man har ansvar for et lite liv, som skal vokse og bli en egen voksen! Var du veldig redd, og i så fall kva hjalp å tenke på? Eller kjem "mamma"følelesen med engang? Du har en veldig fin og hyggelig blogg forresten! :)

Tusen takk! 
Oj, det er ikke lett å svare på! Jeg tror det viktigste er at man føler man er klar for det. Hva klar er jo svært individuelt, for noen er det å være gift, være ferdig med utdannelse, flytte ut av byen etc. Og noen hopper de rett i det! 
Når strekene lyst mot meg følte jeg en ro. Askil og jeg hadde ikke vært sammen så lenge, men var allerede i planleggingsfasen å flytte sammen. Da er det godt man har 40 uker å forberede seg på! 
Mammafølelsen var der i samme øyeblikk Iben ble lagt på brystet mitt. 
Den praktiske biten følte jeg meg relativt trygg på etter mange år i barnehage (selv om et spedbarn er noe helt annet!).
Å være mor er en vanvittig glede men også hardt arbeid. Men jeg tror at om man viser kjærlighet, tålmodighet og tenker fornuftig kommer man langt. Jeg synes også det er godt å snakke med andre foreldre, dele erfaringer og bekymringer. 
 *
Jeg lurer på hva du jobber med/studerer? Også om du vil ha flere barn og når. Takk for en fin og inspirerende blogg :)

Tusen takk, veldig koselig å høre!
Nå om dagen driver jeg å tar fagbrev som barne og ungdomsarbeider og jobber innimellom som vikar i Ibens barnehage (der jeg jobbet i 6 år før hun ble født).
Vi vil gjerne ha flere barn en dag, men ikke akkurat nå. Nå har vi lyst til å fokusere på å etablerere oss i et nytt hus (som vi ikke har ennå) og Iben er bare 2 1/2 år.
På en annen side, etterhvert som jeg har blitt kjent med folk de siste årene har jeg fått en større ydmykhet når det kommer til det å ønske seg barn. Det er ingen selvfølge at det skal skje, eller mulig man trenger medisinsk hjelp for å få det til. Da kjenner jeg at jeg er veldig takknemlig for at vi er blitt foreldre til Iben og om det skulle bli søsken en dag er det noe vi er kommer til verdsette høyt.
Har du tips til enkle prosjekt til ein nybyrjar på symaskin? Og kva gjorde du sjølv av pynt, trykksaker og slikt til bryllaupet? Takk for ein kjempefin, herleg og nydeleg blogg! :D

Tusen takk for fine ord!
Helt enkle prosjekt kan være et handlenett, putetrekk eller et skjørt med strikk i livet?
Til bryllupet gjorde vi alle papirvarene selv, jeg brukte picmonkey og en vanlig printer. Jeg lage heftene til vielsen, bordkort og gjestebøkene som lå på hvert bord. Ellers var bordpynten kun norgesglass og småvaser med blomster og forskjellige telysholdere. Vi følte selve Urdihuset og atmosfæren der var dekorativ nok i seg selv.
*

Hvor er dine favorittplasser i Bergen? Type kaféer, resturanter, turområder, musemumer osv.

Kaféer: Jeg er veldig glad i Smakverket; god mat, kaffi og barnevognvennlig, Kaffemisjonen, Det lille kaffekompaniet og Colonialen på Litteraturhuset. Godt Brød (hele fire stykk) er også en lunsjfavoritt
Restaurant: Naboen; spesielt pubmaten, Pastasentralen, Marg&bein, Lysverket og Lille Escalon
Tur: Fløien er alltid flott, mange varierte turer. Men lurt å ha med niste siden det er dyrt og heller kjedelig utsalg på toppen. 
Ellers vil jeg anbefale byvandring; Nordnes, Møhlenpris eller Sandviken
*
Har du hatt en opplevelse i livet der alt virket håpløst, men så snudde det? Et slags vendepunkt, kanskje. 

Jeg tror jeg følte det som mørkest når jeg valgte å slutte på gymnaset og ta en lang pause når jeg var 16 år. Det tok noen måneder meg tanker, bøker, musikk og sonderinger i planene før jeg fant ut hva jeg ville. Og det ble Bergen!
*
Hvordan møtte du Askil? Dere virker så gode for hverandre! Liker du å lese bøker? Hvis ja; hva der dine favoritter? Hva ønsker du deg til bursdagen din?

Vi møttes faktisk på nett! Jeg var lei av fulle utesteder og ennå fullere menn, han var selverklært sjenert, så for oss var det en fin måte å være litt trygge på hverandre før det første møtet (som skjedde i løpet av en uke). 
Jeg er veldig glad i å lese, selv om det går mest i faglitteratur og barnebøker om dagen. Favorittene mine er ofte biografier om dyktige damer innen kultur og kreative yrker, de jeg har verdsatt høyest var "Hulda Garborg; National strateg" og den siste biografien om Tove Jansson. Nå venter jeg på at Den største forbrytelsen og en biografi om Majia Isola (designer hos Marimekko) kan hentes på biblioteket. Ellers har jeg lest mye Linn Ullmann og Agatha Christie! Til bursdagen min ønsker jeg meg en ny flaske av favorittparfymen min; Noa fra Cacharel!
Jeg har så vidt begynt å ta i noen strikkepinner, med litt hjelp til vrangborden er jeg i gang med topperslua fra Guttestrikkeboka. Har du noen tips til hvordan få gang på strikkingen, og evnt noen tips til enkle begynnerprosjekter? Snakker om ei som aldri har tatt i strikkepinner før....hehe :) Lurer også på om du hekler? Også synes jeg at mye av maten du lager ser så god ut, har du noen enkle og gode oppskrifter som du vil dele?

Jeg er fortsatt ganske fersk som strikker men har fått mine favoritter; enkel vest fra Pickles er kjapp og fin, rillestrikka votter fra Nøstebarn og tøflene fra Marthe Helgetun som man tover. Hekling ser gøy ut, men jeg har ikke prøvd det!
Jeg skal absolutt begynne å dele oppskriftene, som oftest er de så enkle som de ser ut!
*
Hva var de viktigste "tingene" dere kjøpte når Iben skulle komme til verden? Hilsen en kommende mamma som blir helt tullete av all babyreklamen....

Det er mye å velge i og en jungel av ting! Vi kjøpte dette badekaret, kan brukes lenge og klappes sammen så det tar liten plass, en moseskurv, bæresjalet reddet meg når jeg skulle være alene hjemme etter to uker og nyfødtsetet til Tripptrappstolen. Og jeg trodde det skulle holde med en fem-pakkning med gulpekluter, det stemte ikke! I dag hadde jeg nok sydd/kjøp et babyrede siden vi samsov fra dag 1. Masse lykke til!
Hva er du redd for? Og har du noen tips til hva barn trenger til barnehagestart? Og har du noen tips til hvordan reise på helgeturer med små barn?

Jeg tror jeg er mest redd for at noe skal skje med de jeg er glad i. Når folk er ute på reise har jeg en liten klump i magen til jeg vet de er kommet vel fram. Jeg er redd for å fly, dører med smekklås og store hunder.
Til barnehagestart trenger man innesko, gode uteklær, en liten sekk og kanskje navnelapper til å feste i klær og på ting. Ofte får man en oversikt når man begynner i barnehagen.
Når man skal reise med små er planlegging og fornuftig pakking lurt. Iben er veldig glad i å se Pippi på iPaden (med eget headset), tegnesaker og noen dyr. Som regel tar vi toget, så vi bruker lekerommet i familevogna. Jeg lager en matpakke med knask som hun liker; riskjeks, rosiner, knekkebrød og små poser med smoothies.

2 kommentarer: