søndag 8. mars 2015

Mat på bordet uke 11

Da er vår første middagsuke planlagt! 
Vi har mesteparten av ingrediensene i basisutvalget vårt, så innkjøp blir primært grønnsaker. Nu kör vi!
Mandag: fiskegrateng med sei (med fullkornsmakaroni, hvit saus med muskat og egg, toppet
med bacon og cheddar) og raspet gulrot
Tirsdag: fullkornspasta med "luresaus" (tomatsaus med finhakkede grønnsaker) med karbonadedeig og salat
Onsdag: grønnsakssuppe med Vossakorv og nybakte rundstykker med rug
Torsdag: fiskekaker fra Madame Bergen med grønsaker, hvit fiskesaus og fullkornspasta
Fredag: pizza med mozzarella, pesto og chorizo, Iben sin har ost og saus
Lørdag: vi feirer 1/2 års bryllupsdag og skal middag på Marg & Bein
Søndag: noe enkelt som suppe eller grøt siden vi ikke kommer hjem før 15-tiden, så det blir ikke tid til en seinkok-middag.

Ved første øyekast ser jeg menyen bærer preg av det også skal passe til en toåring. Vi prøver stadig vekk å introdusere Iben til nye smaker og retter. Noen ganger synes hun det er godt og spennende, andre ganger dytter hun det av fatet uten å smake. 
Men vi prøver å unngå å lage egen mat til henne.

6 kommentarer:

  1. såå smart å planlegge det på den måten. hørtes ut som masse godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper vi klarer å gjennomføre! Men halve jobben er jo planleggingen :)

      Slett
  2. Vi har også så lyst til å begynne å planlegge (og handle inn til) hele ukas middager, dette var inspirerende! Det kan være utfordrende å lage noe som alle liker, synes jeg. Akkurat nå er Orvar i en sånn fase der han ikke vil smake på noe han ikke vet hva er. Så jeg tror jeg også skal prøve å lage en "luresaus" til pasta - for pasta er noe av det beste han vet. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, luresaus funker veldig bra! Om barnet (eller mannen, *kremt*) ikke spiser så mye grønnsaker på fatet vet man at sausen ihvertfall har mye bra i seg :)

      Slett
  3. Nam! Sånn ser våre uker stort sett ut også. Barn er barn, og jeg synes det er viktigere at vi spiser sånn ca samme mat, enn at vi voksne skal få velte oss i spennende smaker. Alt har sin tid, tenker jeg. Dessuten trenger vi hverdagsmat som går relativt raskt å lage, og vi prøver å lage mest mulig fra bunn av. Vår uke ser noe a la sånn her ut (lista henger hjemme, jeg er på jobb):

    Mandag: Fiskeboller i hvit saus, poteter og råkost
    Tirsdag: Pasta bolognese + rå grønnsaker. Får besøk av fire små klassevenner; håper alle spiser pasta
    Onsdag: Tomatsuppe med egg, fullkornsmakaroni, maiskorn og revet ost
    Torsdag: Risgrøt på gutta, kyllingsuppe på meg når jeg kommer hjem litt sent; jenta skal bort på besøk
    Fredag: Invitert bort på middag
    Lørdag: Hjemmelaget pizza
    Søndag: ikke bestemt ennå, da vi pleier å handle og sette opp ukemeny på lørdager

    Ser fram til å følge prosjektet ditt, og skal absolutt la meg inspirere :) God middag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant! Og den kosen det er å sitte sammen rundt middagsbordet :)
      Iben er så stor nå at hun ser hva vi spiser og forteller hva som er på fatet, da er det fint å ha lik mat :)

      Slett