mandag 5. januar 2015

Knasende julegave

 Jeg nådde målet mitt om å gi hjemmelagde presanger i år. Ikke så mange, men noen ble det. Min svigerinne er allergisk mot både gluten og nøtter, så når hun ønsket seg gode matvarer til jul hadde jeg lyst til å lage noe til henne som hun ikke får for ofte. Jeg tok utgangspunkt i favoritt granola-oppskriften fra Trines matblogg og gjorde endringer slik at den passet til henne.
Bland sammen 250 gram glutenfri havregryn, 100 gr hakkede mandler, 
100 gr solsikkekjerner, 50 gr gresskarkjerner, 100 gr linfrø i en stor bolle.
Ha 25 gr brunt sukker, 1 dl eplejuce (gjerne med mye "grums"), 1 ss godt smør, 
1 ss honning, 1 ss malt kanel, 2 klyper Maldonsalt i en liten gryte og varm opp. 
Hell blandngen over det tørre ha i en langpanne med bakepapir. 
Stek på 140 grader i ca en time, vend om med en tresleiv hvert 15 min. 
Når blandingen er avkjølt kan man tilsette 100 gr med tørkede bær/frukt, jeg lagde denne med aprikos.

6 kommentarer:

  1. Så fin header du har fått på bloggen din! Likte dei trea kjempegodt.

    SvarSlett
  2. Enig med Anja. Også så fin etikett på granolaen.

    SvarSlett
  3. Grattis med ny bloggheader! Og så falt jeg også for den etiketten - hvordan har du lagd den? Kjempelekker!

    SvarSlett
  4. Tusen takk, dere! :D Følte det var på tide med noe nytt!

    Etiketten har jeg laget i picmonkey.com (veldig kjekk og grei photoshop på nett), skrevet ut på vanlig papir og tatt kontaktfilm over :)

    SvarSlett
  5. du gjør så mye fint!
    hva slags eplejuice bruker du forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Jona! :D

      Jeg liker best å bruke juice fra Balholm, men Sydtyrol-juicen fra Tine er også knallgod!

      Slett