søndag 9. november 2014

Sveler til far

Vi har feiret farsdag i dag og far sjølv fikk bestemme kaffematen. MRF sveler laget på kefir ble ønsket og Iben stillte som stekehjelp og frivillig kvalitetstester. Dette er oppskriften som stod på krusene man kunne kjøpe med seg på de gamle fergene. Jeg synes de smaker best med en flaske brus fra Oskar Sylte. De av oss som har vært på bilferie i Møre og Romsdal nikker nok noe gjenkjennende nå.
*
5 egg, 2,5 dl sukker,1 toppet ts natron,1 toppet ts hornsalt,1 liter Kefir/kulturmelk, 1 liter hvetemel og 75 g smør (jeg bruker noen dråper ren vanilje)
*
Pisk egg, natron, hornsalt og sukker (evnt. vanilje). Rør inn kefir/kulturmelk og så melet. Rør inn smøret tilslutt. Jeg lager halve orginaloppskriften. Som relativt fersk vestlending har jeg ikke laget de på takke men brukt en liten wokpanne med flat bunn (holder formen perfekt). Aller best blir de om man blander røra etter frokost og lar den svelle i noen timer før steking.

2 kommentarer:

  1. Sveler er så godt! Veldig lenge siden jeg har spist det, må lage det snart :)

    SvarSlett
  2. Må eg teste :) Skal kjøpe takke på Jernia til helga :)

    SvarSlett