søndag 19. oktober 2014

Høstlig og østlig

På fredag morgen tok Iben og jeg morgentoget til Østlandet. Det var utrolig flott over fjellet og Iben var en veldig grei reisekompanjong som tok turen med ro.  Askil fulgte etter når han var ferdig på jobb.
Vel framme i oldemorshus pyntet vi kake til pre-bursdagsselskap; sommerfuglkake med krem, jordbær og strø. Min favorittkake fra barndommen!
Viktig med smaksprøver
På Hønefoss var det høstlig med gule blader på bakken og grå tåke. Det ligger en barnehage rett ved huset og Iben fikk luftet seg og løpt rundt. Men selv små tøffe vestlendinger gi seg når det regner sidelengs og man nekter å ha votter på.
Da var det godt å komme inn i varmen og kose seg med kake og mini-selskap. Iben synes forsatt at bursdagssang er noe skummelt.
Senere tok Askil og jeg en liten bytur mens Iben sov. I et av parkeringshusene har de dekorert veggene med fotografier av byliv for mange år siden. Hønefoss er en koselig liten småby som jeg har fått et bedre forhold til etter jeg ble mor. Vi har våre faste vaner og steder vi må besøke når vi er her.

Vente på toget tilbake til Bergen
Iben er glad i å kjøre tog (første turen hennes var hun 8 uker gammel) og finner seg til rette i lekevogna, tar kontakt med andre barn og kan finne roen i setet sitt med tegnesaker,bøker eller en episode Pippi Langstrømpe. 
Om to uker skal jeg reise over igjen, da alene og helt til Oslo for en etterlengtet husmorferie!

5 kommentarer:

  1. Det er alltid så koselig å lese innleggene dine!
    Jeg bor jo i Bærum, og har lurt på om jeg og gulljenta skulle ta oss en lørdagstur til Hønefoss; det er jo liksom så nært, men ikke like masete som Oslo (vil jeg tro). Har du noen steder å anbefale? Vi vil gjerne gå på kafé, kikke i koselige butikker og gjerne bare rusle rundt og se et nytt sted. Alle tips mottas med takk!

    Forøvrig har Maren (marenoro) kommet med Gjøvik-tips, så kanskje vi får tatt oss en tur dit f. eks neste helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! En liten biltur unna er Hadeland glassverk med en veldig koselig cafê i bakeriet og mange fine småbutikker. I selve Hønefoss er jeg glad i Fengselet, veldig god lunsj. Baker Hansen har den beste cortadoen i byen. Ellers er det ikke så mange butikker lenger dessverre, mange hadde lagt ned i løpet av høsten. Kuben kjøpesenter har "de faste" butikkene, men jeg synes alltid jeg finner mye fint på Søstrene Grene som ikke butikken i Bergen har tatt inn :D

      Slett
  2. alltid så fint her! og du, den veska, altså. den veska!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh ja, den er jeg så fornøyd med, tok nesten ti år med loppemarkeder for å finne akkurat DEN! :)

      Slett