mandag 11. august 2014

DIY: Bryllupsinvitasjon

Jeg hadde bestemt meg ganske tidlig for at jeg ville lage papirtingene selv. Det er en post som ofte koster mye penger og man skal ha en del ting; bordkort, programmer, bordkart. 
 Vi ville ha en stor invitasjon og valgte A5, også fordi det var det enkleste å skrive ut. Den var i to deler; en i 80 gr papir til selve teksten og et transparent omslag med motiv og overskrift. 
 Jeg er veldig glad i siden PicMonkey, ikke bare kan man redigere bilder og lage collager, men også designe. Det er fint utvalg i fonter og siden er lett å bruke om man ikke er vant med Photoshop eller andre programmer.
Jeg jobbet ut i fra et A4-format (husk å sette størrelsen på canvaset før man begynner) og klippet inn kakeduk-motivet som jeg fant på nett. Fargene ble valgt etter noen postkort fra Pantone som inspirerte meg og jeg brukte HEX-kodene. Når man er ferdig lagrer man det i jpg-format og skriver ut.
Man kan lime eller stifte arkene sammen i margen, men jeg valgte å sy! Jeg brukte lang stinglengde og en jeansnål (ekstra tykk) for å være sikker på at det gikk igjennom.
Vi ble veldig fornøyd med resultatet og fikk fine tilbakemeldinger! Økonomisk var det også fint; vi lagde rundt 30 invitasjoner for halvparten av hva det ville kostet hos de profesjonelle.

4 kommentarer:

  1. dette vart jo så himla fint! for ein fin idé!

    SvarSlett
  2. Utrolig fint! Jeg ble rent inspirert, synd jeg ikke skal invitere til selskap med det første! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har brukt samme framgangsmåte til bursdagskort også :)

      Slett