tirsdag 1. juli 2014

Sy om: Svalt sommertøy

Et av bruktkuppene under forrige ukes runde utenfor sentrum var et herlig dynetrekk i sval krepp. Perfekt til sommerklær og generøse mengder med stoff til mange syprosjekter.
I mangel av et mønster tegnet jeg et selv. Jeg tok utgangspunkt i buksemønsteret fra "Sy til barna", la til m y e vidde (mønsteret i boka er mer tights enn bukse synes jeg) og tegnet et passende bryststykke. Stroppene klippet jeg ekstra lange og tilpasset lengden når Iben prøvde plagget og sydde de fast. Jeg lot noen centimeter være ekstra slik at man kan forlenge etter behov.
Veldig fornøyd og Iben så veldig sommerlig ut! Perfekt som plagg alene, med en ensfarget t-trøye eller golfjakke og strømpebukse på kalde sommerdager. Men!
 
Om det er feriemodus eller fornektelse av Iben er blitt ei skikkelig stor jente; det første mønsteret jeg sydde etter var altfor smått! Iben fikk knapt plass til bleia! Så det var tilbake til tegnebordet og legge til. Neste ble mye mer passende! 
Men da er spørsmålet om det finnes en liten en (like fin til gutt som jente!) som kunne tenke seg å overta den minste? 
Størrelsen er cirka 9/12 måneder og passer nok best en som er lang i ryggen. Bare legg igjen et like vink, om flere melder seg trekker jeg ut en tilfeldig. Hell i uhell kanskje?

4 kommentarer:

  1. Den va kjempe søt! Du er så kreativ og flink. Mi litle Liva på 10 måneder, ønske seg den:-)
    Hanne

    SvarSlett
  2. Den var skikkelig, skikkelig fin! Kan bli en super gave til et lite tantebarn :) Maren! (marennf a hotmail.com)

    SvarSlett
  3. Å, ja! Det er ein liten Alfred i indre Hardanger som også hadde digga denna buksa her. Han er alt nesten 6 mnd, men brukar 74-80 i str. Lang rygg har han og.

    Elles var det veldig fint å komme inn her i dag. Denne posten og Balestrand innlegget. Fint. Fint.

    Smil frå Elisabeth

    SvarSlett
  4. Tusen takk for alle fine ord! Utrolig kjekt å høre!
    Da er lappen trukket ut og det kommer pakke i posten til Alfred i Hardanger! :D

    SvarSlett