mandag 12. mai 2014

Fikenfika

Min flinke Charlotte er en racer på disse knallgode kulene og endelig fikk jeg meg til å be om oppskriften. Perfekt til kaffikoppen, som knask midt i uka og kanskje en gå-bort-presang til noen som har allergier? (de er både gluten/melk/nøtte/egg/sukkerfrie). 
Her trenger man en matmølle med hakkeblad for å få den rette konsistensen.
 Man trenger: 100 gram mandler, 125 gram tørkede fiken, 50 gram rosiner, 25 gram tørket kokos (pluss litt ekstra til å rulle kulene i), 1 ss mørk kakao, 1-2 ss vann og gjerne noen dråper ren vanilje. 
Finmal mandlene og ha over i en skål. Ha fiken, rosiner, kakao, vanilje og til sist mandlene i matmøllen og kjør til alt blir en masse. Ha i vann og evnt. vanilje så det blir en deig. Form små kuler og rull de i tørket kokos. Oppbevar de i kjøleskap, om de ikke blir spist opp først!

4 kommentarer:

  1. Kjenner jeg ble nysgjerrig på disse. Mon tro om jeg må be meg selv på kaffebesøk til deg i løpet av uken. Viktig med pause i eksamensskrivingen, ikke sant? ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, høres ut som en veldig fornuftig (og koselig) plan! Da må jeg lage en ny omgang, de forsvant fort :)

      Slett
  2. Nam! Dette så utrolig godt ut! Jeg er i overkant svak for søtsaker, noe sunt og søtt passer perfekt.Jeg har hatt en pose tørket fiken liggende en liten stund uten å vite helt hva jeg skal bruke dem til. Disse skal jeg lage i dag :) Ønsker deg en flott dag!

    SvarSlett
  3. Mmm, dei kulene såg gode ut! Ha ein fin 17. mai! Helsing Annwes/Anne Kristin

    SvarSlett