mandag 10. mars 2014

Syspirasjon.

Man trenger ikke kostbart eller avansert utstyr for å sy. 
Av utstyr er disse over her mine favoritter:
- en ruskeskål: jeg liker å ha det ryddig rundt meg mens jeg jobber. Denne skålen er perfekt til avklipp og tråder.
- nålpute: denne har jeg hatt i årevis og er fylt med ris slik at den er tung og kan brukes som vekt når man skal klippe ut mønster. Jeg har vanlige knappenåler, nipsenåler for markering , synåler i forskjellige størrelser og en sikkerhetsnål til å tre bånd eller strikk i løpeganger.
- målebånd: i mjuk plast
- sakser: gode sakser er viktig og disse bor i syskrinet for å unngå at de blir brukt til papir. Jeg bruker den minst mest til småtråder og avskjæring på råkanter.
- skredderkritt i blyantform: fin til å markere innsnitt og skrive med
- kritthjul: perfekt til å markere større mønsterdeler
- skråbandbretter: utrolig praktisk dings for perfekte skråbånd.
- sprettekniv: en stor nødvendighet!
- overføringspapir på rull: brukes til å tegne av mønsterark

Ellers er strykejern, strykebrett og godt lys på favorittlisten. Jeg bruker mammas gamle Husqvarna Vansessa 1610, 30 år gammel og går som ei kule! Den har (for meg) de viktigste funksjonene og er den maskinen jeg syr best med og passer min systil. 

Når jeg gikk gravid med Iben begynte jeg å sy klær til henne av restestoff. Jeg hadde ikke sydd til barn før, så denne boka ble kjapt en favoritt!
 Sy til barna av  Mari Melilot er flott om man er nybegynner. Det er forklart og illustrert steg for steg. Den har oppskrifter på alt fra heldrakter, ammeinnlegg, selekjoler og vognpose.
Børnetøj du selv kan sy av Elsebeth Gynther er opprinnelig fra 1977 men har endelig kommet i nytt opplag! Boka viser flere variasjonsmuligheter for samme plagg og har gode tips og innføring i syteknikker. Her finner du mønster på alt fra luer, votter, uteplagg og fine bluser.
 Å kjøpe stoffer er ofte dyrt og her i Bergen har kun en skikkelig sybutikk igjen. Derfor er jeg veldig glad i tråle loppemarkeder og bruktbutikker etter duker, gardiner og finner overraskende mye ubrukt metervare! For meg det gjenbruk og det unike spennende, man må ikke alltid kjøpe nytt.
Min favoritt Fretex har begynt å sortere ut ubrukte knapper, trådsneller og glidelåser i egne kurver. 
Ellers er redesign min store glede! Det er gøy å skape om noe fint av plagg som kanskje var glemt eller på vei ut av klesskapet. 
Alle kan bli flinke til å sy, det handler om å øve seg! 
Begynn med det helt enkle; rettsøm eller sikksakk, sy et putetrekk, et handlenett (bare 5 sømmer!) av en gammel duk. Prøv deg fram på stoffer som kan klippes opp til vaskefiller om alt skulle gå galt. Håper du fant litt inspirasjon her!

9 kommentarer:

  1. Blir skikkelig inspirert til å sy når du legger ut slike inspirasjonsinnlegg! :) Har tilbud om å få mammas gamle symaskin, men venter til vi (forhåpentlig) skal flytte inn i egen leilighet til høsten. Enn så lenge er det heklenåla og garnnøster som er min beste venn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Ikke dumt å vente til man har litt mer plass, jeg okkuperer spisebordet i perioder. Heldigvis spiser vi oftest på kjøkkenet :)

      Slett
  2. Jeg har brukt Melilot sin bok masse (også når jeg gikk gravid). Min samboer kjøpte den til meg på Fretex, faktisk! - Så fine og enkle mønstre...

    Har for øvrig aldri prøvd kritthjul - så det må jeg anskaffe! Takk for fint tips! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Kritthjul er veldig hendig!

      Slett
  3. Jeg har akkurat begynt å sy selv og håper jeg får tak i en gammel og god symaskin som er helt enkel! :) Det er jo så gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det nærmer seg loppemarked sesong, kanskje du finner en fin og pent brukt for en kjekk sum? :D

      Slett
    2. Symaskinbutikker pleier også å selge gamle maskiner. Spør gjerne etter eldre mekanisk maskin, det skal du få for under 1000-lappen ig da har du super maskin i mange år med garanti fra butikken.

      Slett
  4. Jeg kjøpte meg en egen symaskin for et år siden, og er storfornøyd med den! Den har uheldigvis ikke blitt så mye brukt i det siste, men satser på å få bedre tid snart :D

    SvarSlett
  5. Har selv en ny Pfaff med masse fancy funksjoner og en 30 år gammel Pfaff og sistnevnte er klart å foretrekke til de fleste prosjekter! Aldri noe trøbbel med den. Anbefaler alltid heller å kjøpe en eldre europisk laget maskin enn en nyprodusert elektronisk med 1000 potensielle feilkilder.

    SvarSlett