søndag 16. mars 2014

Liebster.

Fine Nadja fra Una.dos.tres har gitt meg en aldri så liten oppmerksomhet og det er svært koselig! Takk for fine ord og her kommer mine svar:
1. Hvorfor startet du blogg og har den blitt slik du trodde den skulle? Evt hva ble annerledes? 
Jeg begynte å skrive en blogg for å ha noe å bruke bildene mine til. Før det hadde jeg et album på facebook hvor jeg la til bilder nesten daglig. Jeg ble inspirert av en venninne som skrev en blogg og tenkte jeg skulle prøve selv. Og det er fire år siden!
Min fine gamle vinterkåpe
 I starten handlet den mest om bildene og korte tekster, gjerne bare en setning for å vise ting som gjorde meg glad i hverdagen. Etterhvert som livet mitt gikk fra å være en singel dame med katt i en leilighet med store korsvinduer midt i Bergen sentrum til å bli gravid og så småbarnsmamma på Landås var det naturlig å fortsette på samme måte, selv det har blitt mer personlig i hva jeg deler.
De gode kaffekoppene
Mjuke venner

Makroner!
Å reise med tog

Å få være så privilegert få bære fram et liv
2.Hva gjør du for å hente deg inn når du mister kontrollen og helst vil gi opp/flykte/spise en diger boks iskrem?
Noen gangen må man bare flykte ned i iskremboksen! Eller bake noe skikkelig godt.
Men som regel hjelper det å ringe mamma eller gå en tur i kjapt tempo for å rense hodet. Å sette opp for/mot-lister fungerer også for meg, det er en fin måte å få satt situasjonen i perspektiv på en oversiktlig måte.
3. Hva er din hemmelige drøm? 
Det er å kunne leve av det kreative, å inspirere andre til å leke seg med stoffer, tråd og nål!
Det å kunne drive sitt eget hadde vært herlig! En liten vintagebutikk med cafédel, gode kaker og byens beste service! Eller kanskje et magasin med oppskrifter, flotte bilder og fine historier fra bra folk? Det er jo lov å drømme og ønske seg en slik tilværelse. Og om noen har de samme drømmene kan vi godt ta en kaffe snart!
Søndagsfika rett før Iben ble født

Friske blomster på bordet hver fredag

Den som gjør meg mest glad
4. Pleier du å fortelle folk at du blogger?  
Noen ganger, men føler fortsatt at noen automatisk tenker rosablogger bare man nevner ordet blogg. Selv om jeg overhodet ikke kan taes for å være det.
Men jeg må fortsatt humre når jeg skal fortelle noen om noe og de svarer "ja, jeg så det på bloggen"! Jeg har fått mange gode venner via bloggen og vet at familien setter stor pris på den.
5. Hvor lenge har du fulgt bloggen min/følger du bloggen min og hva liker du med den?
Jeg kan ikke husker når jeg oppdaget Una.dos.tres, men den var et flott bekjentskap fra første stund! Du deler sårt og vakkert om de vanskelige tingene, Una virker som en herlig jente og jeg får så lyst til å dra til Trondheim for drikke kaffe med deg!
Mor og barn
Sommerbukett fra egen hage

Iben i sin oldemors 90-årslag
6. Hva er ditt bloggnavns opprinnelse?
Det overnevnte albumet kalte jeg Ting som gjør en glad, fordi det var det som var hele formålet. Da var det naturlig å kalle bloggen det samme. Og det er veldig kjekt å få tilbakemeldinger fra andre at navnet stemmer. Å glede seg over ting er viktig på samme måte å ikke ta noe for gitt.
7. Hvilken er din favoritt film? Favoritt sang? Og favoritt bok? (hurra for tre-spørsmål-i-ett)
Åh, nesten for vanskelig å velge en hver! Men om jeg må velge blir det nok "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", "Go your own way" med Fleetwood Mac og "Før du sovner" av Liv Ullmann. 
8. Hvordan vil dine venner beskrive deg? Tror du det er annerledes enn slik bloggleserne dine vil beskrive deg?
Jeg håper de ser på meg som en som bryr seg og håper det beste for de. Jeg er glad i ta vare på folk enten ved å lage mat, sende kort eller eller huske på andre viktige ting. Jeg liker å gjøre ting for andre og jeg håper det blir sett på som kjærlighet. Jeg håper de som leser bloggen tenker det samme, at jeg er oppriktig, livsglad og megselv.
 Iben er glad i epler
 Å gjenskape gamle tekstiler til noe nytt er min store glede
Iben og oldefar
9. Anbefal meg en by og hva jeg bør gjøre der. 
Her kommer lokalpatrioten fram med en gang! Bergen, naturligvis! 
Og jeg er gjerne med som guide! Man bør drikke kaffe på Det lille Kaffekompaniet, er det sommer kan vi drikke ismocca i trappa! Lunsj spiser vi på Smakverket. Middag på Lysverket. Etterpå drikker vi vin på Litteraturhuset før vi blir lurt med på Logen av noen forfatterspirer før så vi avslutter kvelden på med dansing på Jassbox.
Dagen etter spiser vi skikkelig god frokost på Landmark med masse kruttkaffe før vi tar Fløibanen opp for nydelig utsikt! I sekken har vi påsmurt brødmat fra Godt Brød og vi går hele veien ned og ender opp med å spise iskrem og se på kirsebærblomsttrærne ved Lille Lungegårdsvann.
Når kommer du?
10. Fortell meg noe jeg ikke vet! 
Jeg bruker 42 i sko, snakker østlandsk og jeg kan ikke kjøre bil!
 Ibens første bursdag
 Hva hadde vi gjort uten kaffe?
Rasleblakker
Og så skal staffetpinnen videre!
Jeg synes alltid det er vanskelig å sende slike utfordringer videre, så jeg velger heller å nevne noen damer jeg har sansen for og håper dere finner veien dit! (og om noen vil følge på er det frivillig og flott!) Det skulle naturligvis vært nevnt mange flere!

Notisboka: Inga skriver om grøn kvardag, god mat,  kjøpestopp (mens hun var gravid!) og hun har et utrolig godt språk. Veldig inspirerende og bra dame!
*
Rosa+ eple: Elisabeth bor på en fruktgård i Hardanger med to nydelige unger. Hun skriver så varmt om det å være mamma, flere ganger har jeg kjent tårene presse på (lykketårer altså!) fordi hun treffer helt perfekt.
*
Earthly Luster: Anna er en av mine eldste "bloggvenninner" og bor i New York. Hun tar nydelige bilder, spesielt naturbilder!
*
Elri: Elri er holistisk helsecoach og har en smittende livsglede og oppskrifter som får selv veggis-skeptiktere til å ville ha flere kjøttfrie dager i uka.

8 kommentarer:

  1. Herlig Ingvild! Elsker disse bildene og din hemmelige drøm om å leve av noe kreativt. Den deler vi! (Og stafettpinnen tar jeg videre)

    SvarSlett
  2. haha, eg skreiv akkurat mi liste og linka videre til deg. typisk at eg ikkje hadde sett at du allerede hadde svart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Men det betyr bare at vi er i veldig kjekt selskap ;)

      Slett
  3. Så fine svar! Og så kjekt å bli mer kjent med deg. Neste gang blir det over kaffe, ikke sant? ;-)

    Dette minner meg dessuten på at jeg også må svare på en liste med slike spørsmål...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den kaffekoppen må vi ta snart! :D

      Slett
  4. Ingvild.
    Med tekoppen etter middag, glad for eit langt innlegg frå deg.
    Prøve å sjå deg tydlegare, her inne i alt det som er.
    Bli glad for alle bileta og tekstane.

    Også har du tenkt på meg. Så godt du varmar. Tok ein liten dans med Alfred, i glede for å bli tenkt på.

    Tusen takk,
    Elisabeth

    SvarSlett
  5. Åh, tusen takk for fine ord kjære deg!! Eg skal få svart på spørsmåla dine, men må berre gruble litt på nokre av svara først. ;) Ha ein nydeleg kveld!

    SvarSlett