tirsdag 11. mars 2014

Avslapping

 
Etter vinterferien fikk vi en aldri så liten søvnrevolusjon i heimen. Iben gikk fra sove to ganger for dagen til bare en. Det var øyeblikkelig klare fordeler; hun sover nå 1-2 timer i barnehagen i forhold til bare 30 minutter, hun legger seg kl 19 om kvelden i stedet for kl 21 og våkner mindre om natten (at noen netter fortsatt kan være en blanding av ragnarok og rai-rai snakker vi ikke om). På andre siden får hun en skikkelig trøtt periode etter middagen og som regel har kos og ligge tett i tett i sengen vår i 20 minutter vært best (og veldig koselig). Men nå er det avslapping i sofaen som gjelder. Hun kryper opp, dytter alle putene over i hjørnet og legger seg ned. 
Tror hun har lært av far sin.

8 kommentarer:

  1. Nååååh - sø søt! Det er så deilig når barnet skjønner at det å hvile litt er en god ting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, ja, noen ganger lurer jeg på hvor hun får alt overskuddet fra!

      Slett
  2. Skjønn som vanlig. Godt å høre at det ikke bare er oss som har en rai-rai jente på nattestid. Det hjalp her også da vi gikk over til en lur- tar ikke så lang tid å legge heller. Vurderer å kjøpe en madrass å ha på barnerommet for det er litt utrivelig å være våken i 04-05 tiden...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig slitsomt når de holder på slik, ihvertfall når man skal på jobb og fungere med andre mennesker rundt seg.
      Vi flyttet Ibens seng inn på vårt rom og det roet noen netter. Men hun sover siste del av natten i vår seng og det synes jeg er helt fint. Da våkner vi rolig sammen og jeg kan halvveis slumre mens Iben leker seg med babycallen :D

      Slett
    2. Heldigvis i permisjon fremdeles, så da går det greit. Pappaen er ikke så interessert i å bli vekket, ellers kunne nok jeg også funnet på å hente henne til vår seng. Frykten for at hun hadde krabbet over oss og gått i gulvet hadde nok medført lite avslapning for meg uansett. Vi har også en jente som er veldig fasinert av babycallen (de er jo nesten på samme alder da).

      Slett
  3. Det med nattesøvn og babyer/små barn er rene vitenskapen, evt et mysterium :) Jeg har en sønn på 5 mnd og min store hovedinteresse for tiden er søvn.. Han vil gjerne starte dagen kl 04, men det er jeg ikke helt enig i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, jeg har alltid sagt at hvordan er det mulig at så trøtte foreldre får så innmari våkne unger!

      Dere er nok i en av de tyngste periodene nå men det snur snart heldigvis! :)

      Slett
    2. Hehe, det er sant! Takk, det hjelper å høre at det blir bedre :)

      Slett