søndag 2. februar 2014

Mousse au Chocolate

Ei plate med mørk sjokolade ligger som regel i kurven når vi handler inn til helg. Og med ting man som regel har i kjøkkenskapet kan man lage en utrolig kjapp og god søndagsdessert.
 Oppskriften er veldig enkel å huske målene på og kan lett dobles (eller triples) om man vil lage en stor skål. Dette er nok til 4 små porsjoner.
*
1 egg, 1 dl kremfløte, 1 ss sukker, 1 ts vaniljesukker og  100 gram sjokolade.
 I denne røren har jeg tilsatt  1/2 ts kanel og 1/2 ts finmalt espresso.
*
Finn fram tre boller. Smelt sjokoladen i vannbad. Skill egget og ha i hver sin bolle. Bolle 1 : pisk eggehviten stiv. Bolle 2: pisk eggeplommen sammen med sukkeret. Bolle 3: pisk fløten sammen med vaniljesukkeret. 
 Bruk en stor slikkepott og vend krem og sjokolade inn i bollen med eggedosisen. Ha i eventuelle krydder, vend så inn eggehviten. Ha over i former/serveringsglass og la de stå kaldt i minst 4 timer før servering.

3 kommentarer:

  1. NAM! Det er alt for lenge siden jeg har laget sjokolademousse. det må jeg nesten gjøre snart. Takk for fin påminnelse og håper du har en gruelig fin søndag! ;)

    SvarSlett
  2. Nammm, kanskje jeg må prøve dette neste helg :)

    SvarSlett
  3. Har prøvd denne, sist helg, og den var fantastisk god! Veldig mettende, men vi hadde appelsin til, noe som virkelig gjør seg, synes jeg!

    SvarSlett