lørdag 22. februar 2014

Kaffeknask

Vi har mormor på besøk i helgen og vi koser oss veldig! Kaffe med noe godt hører med og jeg har testet å ut disse kjeksene. Kjeks har jeg ikke bakt så mye av, jeg er mer til formkaker og gjærbakst. Denne oppskriften fant jeg på Trines matblogg, men jeg har halvert den og tilsatt tørkede tranebær og korinter. En stor suksess synes både små og store!

50 gram havregryn, 100 gram mjukt smør, 60 gram hvitt sukker, 60 gram brunt sukker, 1 egg, 175 gram hvetemel, 1 ts vanilje sukker, 1 ts natron, 100 gram hakket mørk sjokolade/nøtter/tørkede bær eller annet knask.
*
Rist havregryn i en tørr stekepanne og avkjøl. Pisk sukker og smør luftig og ha i egg og vaniljesukker. Bland hvetemel og natron og sikt over i den våte blandingen. Ha i sjokolade og evnt. annet i røren. Kna sammen til en fast deig. Trill ut til en pølse og del opp i 12 biter, trill kuler og trykk de flate på bakepapir. Stek på 175 grader i ca 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar