lørdag 8. februar 2014

Jordbær til mor.

 Det er morsdag i morgen, min andre! Ikke at man trenger en dag for feire moderskapet men det er koselig med en ekstra grunn til noe godt til søndagskaffen. Disse baker jeg en dag i forveien siden jeg synes bakverk med friske bær smaker best etter å ha "satt" seg et døgn.
Jeg har sett friske jordbær i flere butikker nå, de som regel overpriset og sure. Men i bakverk er de de knallgode! Denne oppskriften er nok til 12 muffins (eller koppkake, er det er bedre ord?). Glasuren lager jeg av melis, kremost og et knust jordbær.
 1 plate hakket hvit sjokolade, ca 200 gram med friske jordbær i biter, 3 egg, 2 1/2 dl sukker, 2 ts vaniljesukker, 100 gram godt smør, 1 dl melk, 2 ts bakepulver, 3 1/2 dl hvetemel
 Smelt smør og avkjøl, pisk egg og sukker til eggedosis og ha i bakepulver og vaniljesukker. Ha melken i smøret og rør godt. Ha i hvetemel og melkeblandingen halvt om halvt og bland godt. Vend inn sjokolade og jordbær og hell over i former. Stek på 180 grader i ca 20 minutter.

3 kommentarer:

  1. Herlig, ser ut som en mini-bløtkake :) Må prøves!
    Lise

    SvarSlett
  2. Etter at du la ut dette innlegget,
    har eg tenkt på desse små kakene.
    -ser så godt ut.
    Ein dag må prøvast ut.

    Så kjekt at du delar.

    God kveld til fine du.

    Elisabeth

    SvarSlett
  3. Nå fikk jeg vann i munnen!

    SvarSlett