onsdag 26. februar 2014

Ibens bunad

Jeg har virkelig fått sygleda tilbake! Etter å ha sydd praktiske hverdagsklær av gamle klær til Iben tenkte jeg skulle sette i gang med et et nokså ambisiøst prosjekt; en bunad til 17.mai! Det finnes barnebunader i familien, men det er noen år til ennå før de passer. 
Inspirert av flinke Ingvild som sydde bunad til sin Iben i fjor (sjekk ut bloggen hennes for utrolig fin strikkeinspirasjon!) skal jeg nå sette i gang. Jeg har satt meg to kriterier; 
1. mønsteret skal tegnes av meg. 2. jeg skal kun bruke materialer jeg har fra før, altså ingen ting skal kjøpes. 
Etter en tur i syboden min (jeg har et kartell med tekstiler) kunne jeg heldigvis konkludere med at punkt 2 skal gå som en drøm. Jeg har tatt vare på et flott stykke bånd i flere år som har vært for kort til å brukes til en voksen men passende til Iben. Jeg hadde et passende stykke rød vadmel jeg fant i restekurven på sybutikken min i fjor, bånd i silke og fløyel og til og med to tinnknapper som lå nederst i knappeboksen.En rest bomull med rosetrykk jeg fant på Fretex i forrige uke blir fôr i vesten.  Jeg fant ikke noe passende ullstoff til stakken, men jeg hadde sort sateng som er tykk og matt på baksiden som blir knall!  Jeg tror også jeg har et hvit bomullsskjørt med blondekant på loftet som kan passe til forkle. Alle fargene harmonerer fint og jeg gleder meg til å sett i gang!

8 kommentarer:

  1. Å, det ser kjempeflott ut! Gleder meg til å se det ferdige resultatet! Fireåringen vår han en "bunad" fra Name It, ikke helt det samme....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Name It-draktene er kjempefine, Iben hadde en til navnefesten sin og 17 mai i fjor!

      Jeg synes det er smart med slike drakter når de er små, da kan de klæsje iskrem, ketchup og grønske utover hele seg uten at det er et håndbrodert famileklenodium det går ut over ;)

      Slett
  2. Wow, fantastisk! Så flink du er! Får så himla lyst til å lære meg å sy..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er bare å sette igang, jeg har lært meg selv når jeg var 12 år og bruker mammas 30 år gamle maskin! Lån sybøker på biblioteket eller kjøp sybladet Burda Easy (fine og enkle mønster som passer for nybegynnere) og kjøp gamle duker og gardiner på loppis for å øve med :)

      Slett
  3. Du imponerer! Gleder meg til å se resultatet jeg også :)
    Utrolig gøy at du kan sy hele bunaden uten å kjøpe noe nytt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, utrolig hva jeg har samlet på i årevis og det passer så fint sammen :)

      Slett
  4. Så gøy! Gler meg til å følge prosessen. Du skal sjå at det blir ei VELDIG stolt mor som viser fram Iben Ingeborg på 17.mai (og her snakker eg av erfaring:)). Og takk for link!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg kjenner jeg er stolt allerede! Spesielt over hvor nøye jeg er (som regel gjelder det ting som skal til andre) :D

      Slett