søndag 26. januar 2014

Flerbruksvare.

Gulrot er uten tvil den mest brukte grønnsaken her i heimen, både i pastasaus, til fiskemat, kvasi-asiatisk og i brødbakst. Gulrotkake er en kjekk søndagskake og lett å lage.
Denne oppskriften kan dobles til rund springform.
2 egg, 1 1/2 dl sukker, 3 dl hvetemel, 2 ts kanel, 1 ts natron, 2 ts vaniljesukker, 1/2 dl olje med nøytral smak (solsikke, raps o.l), en liten klype salt og 2 dl revet gulrot
*
Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i alt olje og alt det tørre utenom mel, pisk godt. Ha i melet i tre omganger, vend inn gulrot med en slikkepott. Hell over i en bakepapirkledd brødform. Stek på 190 grader i ca 45 minutter. 
Glasur: 1 ss godt smør som er smelta og avkjølt, 1 ts vaniljesukker, saft fra 1/2 lime, 100 gram kremost og 200 gram melis. 
God søndag!

6 kommentarer:

  1. "Tennan løp i vatn" som vi sier det på Halling :)

    SvarSlett
  2. Så gøy med oppskrift! Det ønsker jeg meg mer av. Nærbutikken har nesten alltid økologiske gulrøtter, men jeg er så lite oppfinnsom med hvordan jeg kan bruke dem. Kvasi-asiatisk høres spennende ut, og fisk og gulrot er en god gammel slager jeg burde bli flinkere til å huske på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kvasi-asiatisk er curry eller thai mat som er laget barnevennlig, rikelig med grønnsaker og lite sterke smaker :D

      Slett
  3. Mmmh, den så utrolig god ut!

    SvarSlett