søndag 29. september 2013

Pavlova.

 Vi hadde bestemor og bestefar på besøk i går og jeg bakte en Pavlova til dessert. Siden bestemor ikke tåler gluten ble det naturligvis en kake basert på noe annet enn mel. Jeg er ingen tilhenger av erstatningsvarer i baking, da synes jeg det er bedre å velge en kake som er naturlig fri for det man er allergisk mot. F.eks gulrotkake er melkefri, krydderkake er uten egg og man kan lage makronbunn i stedet for sukkerbrød av hvetemel. 
Det finnes mange forskjellige versjoner av både bunn og fyll, men jeg synes syrlige bær gir best balanse mot den søte bunnen og kremen.
4 eggehviter, 240 gram farin, 1 ts vaniljesukker/ noen dråper ren vanilje, pisket krem og så mye friske bær du ønsker.
Pisk eggehvitene stive, ha i sukkeret en spiseskje om gangen og visp videre til du ser at sukkerkornene er borte. Tegn opp en sirkel på et bakepapir (jeg bruker en middagstallerken som mal) og fordel marengsen til en jevn bunn. Stek på ca 150 grader i en time eller til den virker tørr. Fordel kremen på avkjølt bunn og pynt med bær, det er best å anrette rett før servering ellers vil bunnen fort bli vassen.

4 kommentarer:

  1. NAM! Det så helt fabelaktig ut! :)

    SvarSlett
  2. Verdens beste kake. Er den vanskelig å få til?
    -Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke i det hele tatt! Det viktigste er å spise marengsen stiv nok slik at den holder formen under steking!

      Slett
    2. *piske naturligvis! Spise gjør msn etterpå!

      Slett